تالار نت تالار عروسی
 

آزمایشات قبل ازدواج و نحوه انجام و توضیحات لازم

  abtahi      3 سال پیش      ارسال دیدگاه  
آزمایشات قبل ازدواج


ازدواج در زندگی هر شخص در همه جای دنیا کاری مهم و دارای اهمیت زیادی است به دلیل اینکه این امر با سرنوشت و آینده هر فرد مشخص می گردد پس نیاز به تحقیقات و مدت آشنایی زیاد و همچنین آزمایشات قبل ازدواج اجباری است ، البته به تازگی مرحله مشاوره و روانشناسی هم به طور جد بین خانوادها دارای اهمیت می باشد هرچند کاری اجباری نیست.

آزمایشات اجباری پیش از ازدواج

آزمایشاتی که در ادامه ذکر می شود قبل از ازدوج حتما باید انجام داد و بدون آن امکان عقد رسمی و محضری نیست.

  • آزمایش عدم اعتیاد
  • آزمایش تالاسمی
  • آزمایش VDRL
  • واکسن کزاز
  • مشاور تنظیم خانواده

آزمایشات اختیاری قبل از ادواج

لیست آزمایشاتی که ممکن است بنا به دلایل خاص قبل از ازدواج مجبور شوید انجام دهید.

  • آزمایش ایدز
  • ازمایش ژنتیک غربالگری

در این مقاله می خواهیم شمارا با آزمایشات قبل ازدواج و نحوه کار آن ها آشنا کنیم و همچنین معرفی چند آزمایشگاه را برای شما انجام دهیم.

آزمایشات اکثرا به دو صورت آزمایش خون و نمونه ادرار انجام می شود.

زوجین بعد از آشنایی اولین کاری که می بایست انجام دهند آزمایش های لازم پیش از ازدواج است که در این آزمایش ها بسیاری از موارد مورد نیاز مشخص میشه و در صورتی که زوجین آزمایشات آنها به یکدیگر نخورد امکان ازدواج برایشان محدود و مشکل ساز می شود. از این جهت انجام آزمایشات پیش از ازدوج امری مهم و ضروری به شمار می رود.

گرفتن برگه ازدواج و معرفی نامه از سوی دفاتر ازدواج

قبل از هر چیز به همراه شناسنامه های خود به یکی از دفاتر ازدواج مراجعه نمایید و اقدام به دریافت برگه آزمایش از سوی آنها نمایید . این آزمایشات حتما قبل از انجام عقد محضری می بایست انجام شود و هنگام عقد در محضر و سالن عقد برگه آزمایش باید ضمیمه کار شما باشد. سردفتر معرفی نامه ای را جهت ارائه به آزمایشگاه های مربوطه به همراه عکس عروس و داماد که ضمیمه میکند مهر کرده و اکنون شما می تونید به یکی از آزمایشگاه هایی تخصصی که ویژه گرفتن آزمایشات ازدواج هستند مراجعه نمایید. این آزمایشگاه ها شامل دو قسمت آزمایش نمونه ادرار و آزمایش خون می شود که در ادامه با جزئیات آن آشنا میشیم.

برگه آزمایش ارائه شده از سوی دفتر ازدواج تنها یک ماه فرصت دارد و در صورتی که زمان که در این مدت به ازمایشگاه های تخصصی مراجعه ننماید این برگه آزمایش باطل شده و می بایست مجدد به دفتر ازدواج مراجعه کرده و برگه آزمایشی جدید با تاریخ جدید پر شود که بتوانید این آزمایشات را انجام دهید.

آزمایشات شامل جه مواردی می شود ؟

آزمایشات قبل ازدواج برای رفع نگرانی و سلامتی زوجین و همچنین تست بیماری های ژنتیکی و زناشویی است. از لحاظ بیماری های ژنتیکی مانند تالاسمی، هموفیلی، و همینطور سلامت از لحاظ بیماری های مقاربتی مانند ایدز، سیفلیس برای آقایان، زدن واکسن کزاز برای بانوان و سایر بیماری های عفونتی واگیردار لازم است، وگرنه زندگی زناشویی با مشکلاتی دنبال می شود.

آنالیز کامل خون و شمارش کامل خون و خطرات احتمال بارداری و همچنین بررسی بیماری زنان و آزمایشات خونی و آزمایش اعتیاد و هپاتیت و ژنتیکی بررسی می شوند

آزمایشات قبل ازدواج

در زمان اطلاعات و فرم هایی در خصوص پیشینه خانوادگی، بیماری های ارثی و اعتیاد در خانواده و سن به شما داده می شود که حتما باید آن ها را پر کنید تا دکتران آزمایشگاه بتوانند به شما بهتر ودقیق تر مشورت بدهند.

اگر هر یک از زوجین قرص خاصی یا دارویی را به صورت مداوم یا دو روز قبل از آزمایش مصرف می کند باید حتما به دکتر اطلاع دهد چون در اکثر مواقع در نتیجه آزمایش تاثیر گذار خواهد بود.

آزمایش تالاسمی قبل از ازدوج ضروری است

تالاسمی یک بیماری خونی است که به دلیل کمبود اهن بوجود می آید که اغلب اول از آقایان گرفته می شود و در صورتی که زوج مبلا به یکی از انواع تالاسمی باشد از زوجه و عروس خانم نیز آزمایش تالاسمی گرفته می شود . در واقع تالاسمی یک نوع بیماری کم‌خونی ارثی و ژنتیکی می باشد که به دلیل اشکال در ساخت زنجیره‌های پروتئینی هموگلوبین به وجود می‌آید. این بیماری ارثی از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود و به دو نوع آلفا تالاسمی و بتا تالاسمی تقسیم می شود. تالاسمی بتا خود به دو گروه تالاسمی مینور یا خفیف یا تالاسمی ماژور یا شدید تقسیم می شود. طبق آمارها از هر 20 نفر یک نفر تالاسمی مینور دارد و در صورتی که زوج و زوجه هر دو مبتلا به تالاسمی مینور باشند مشکلاتی در بچه دار شدن آنها بوجود می آید و ممکن است فرزند متولد شده از آنها مبتلا به تالاسمی ماژور یا شدید باشد.

این نکته که آیا ازدواج یک فرد سالم با فردی که تالاسمی مینور دارد مشکل ساز است یا نه ممکن است برای بسیاری از خانواده ها و دختر پسر ها بوجود آید اما باید بدانید که در صورتی که یکی از زوجین دارای تالاسمی مینور باشد مشکلی بوجود نمی آید و تنها این احتمال وجود دارد که فرزند متولد شده از انها نیز دارای تالاسمی مینور باشد.

ازدواج با فرد مبتلا به تالاسمی

در صورتی ازدواج زوج و زوجه ای که هر دو دارای تالاسمی مینور (خفیف) یا به اصطلاح مغلوب دارند این احتمال وجود دارد که فرزند آنها به تالاسمی ماژور یا شدید متبلا شود که این احتمال در حدود 25 در صد است. فردی که دارای تالاسمی ماژر است با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد ضمن آنکه طول عمر آن فرد کم خواهد بود .

پس با توجه به اینکه افراد زیادی هستند که تالاسمی مینور دارند انجام غربالگری قبل از ازدواج بسیار مهم و ضروری می باشد. اما در صورتیکه فردی دچار کم خونی و فقر آهن باشد، نتیجه آزمایش تالاسمی او با خطا همراه خواهد بود به همین دلیل قبل از انجام چنین آزمایشی باید این مسئله مورد بررسی قرار بگیرد و در صورتی که فردی به کم خونی یا فقر آهن مبتلا باشد باید تحت درمان قرار بگیرد و بعد از درمان  خود اقدام به انجام آزمایشات تالاسمی کند.

چیزی حدود 25 درصد احتمال اینکه فرزندشان به تالاسمی ماژور یا غالب مبتلا شود وجود دارد. ولی در صورتی که یک فرد مبتلا به تالاسمی مینور با فردی که تالاسمی  ندارد ازدواج کند چنین مشکلی به وجود نمیاد و تنها ممکن است فرزند هم مینور شود. اما اگر فردی به تالاسمی ماژور مبتلا شود با مشکلات بسیار زیادی مواجه می شود ضمن اینکه طول عمر فرد کاهش پیدا می کند و از آنجایی که تعداد نسبتا زیادی از افراد به تالاسمی مینور مبتلا هستند،

واکسن کزاز

واکسن کزاز یک عامل پیشگری برای جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری کزاز است که ممکن است افراد در طول زندگی خود قبل ازدواج و یا در مدرسه واکسن کزاز را زده باشند . اگر واکسن کزاز را نزده باشید در صورت ابتلا به هر زحم ترس مبتلا شدن به بیماری کزاز را باید داشته باشید. آزمایشگاه واکسن کزاز را معمولا برای بانوان اجباری کرده ولی توصیه می شود که آقایان هم این واکسن را تزریق کرده و عموما توصیه پزشکان این است که هر فرد هر  10 سال یکبار این کار را برای پیشگیری از بیماری انجام دهد. زدن واکسن کزاز پیش از ازدواج امری ضروری است.

آزمایش های ژنتیکی

در چند وقت اخیر آزمایش های ژنتیکی قبل از ازدوج بر سر زبان ها افتاده است اما چه کسانی می بایست آزمایش ژنتیک بدهند ؟ آیا انجام آزمایش ژنتقیل قبل از ازدواج ضروری است ؟

انجام آزمایش ژنتیک پیش از ازدواج امری کاملا اختیاری است . اما چه افرادی لازم است که آزمایش ژنتیک را انجام دهند ؟ آزمایش ژنتیک معمولا بر اساس نژاد و سابقه بیماری های خانوادگی و یا ازدواج زوجینی که باهم فامیل هستند انجام می شود. اگر زوجین باهم ارتباط فامیلی داشته باشند  بررسی ژنتیکی و مشورت با فرد متخصص الزامی است .

هرچقدر ازتباط فامیلی زوجین نزدیکتر باشند احتمال اینکه فرزند آن ها دچار مشکل شود بیشتر می شود و همچنین انجام این آزمایش الزامی خواهد بود.

یکی دیگر از مواردی که ممکن است آزمایش ژنتیک لازم باشد برای خانم هایی است که قصد ازدواج در سنین زیر 18 سال و یا بالای 33 سال را دارند . این افراد بهتر است قبل ازدواج و بارداری به مشاوره ژنتیک بروند و در صورت لزوم ازمایشات ژنتیک انجام دهند. اگر در یکی از بستگان نزدیک زوجین نیز مشکلات ژنتیکی بوده باشد نیز ممکن است آزمایش ژنتیک لازم باشد.

امروزه اکثر کودکان سالم به دنیا می آیند چون آزمایشات ژنتیکی الزامی می شود و همچنین دکتران و متخصصان با تجربه بیشتر شده است.

در مرحله بعد از آزمایشات و نمونه گیری های لازم زوجین در ساعاتی که از سوی آزمایشگاه گفته می شود به کلاس مشاوره و آموزش تنظیم خانواده فرستاده می شوند.

آزمایشات قبل ازدواج

آزمایش اعتیاد

از اعتیاد همواره به عنوان یک مسئله خانمان سوز اسم آورده شده است. بیشتر افرادی که متبلا به اعتیاد هستند در زندگی دچار مشکلات زیادی می شوند و احتمال متلاشی شدن زندگی و طلاق و جدایی در بین آنها بسیار زیاد است. پس می توان گفت که این موارد دلیلی مناسبی برای اجباری شدن تست و آزمایش اعتیاد قبل از ازدواج باشد. متاسفانه افراد معتاد تلاش های بسیار زیادی را انجام می دهند تا جواب آزمایش اعتیاد پیش از ازدواج را بتوانند منفی کنند ولی امروزه به لطف پیشرفت دستگاه های آزمایش تقریبا به صفر رسیده است ولی با این حال باید در نظر داشته باشید که منفی شدن آزمایش اعتیاد دلیلی بر عدم اعتیاد فرد نمی باشد. ممکن است فرد معتاد برای مدتی قبل از آزمایش اقدام به ترک نماید تا جواب آزمایش را بتواند منفی کند که در اینصورت دستگاه ها و آزمایشات اعتیاد کمکی به مشخص شدن اعتیاد فرد نمی کند. پس به اهمیت شناخت افراد قبل از ازدواج پی می برید که مهمترین تست و ازمایش شناخت فرد مقابل است که با تحقیق و پرس و جوهای قبل از ازدواج تا حدودی می توان به آن پی برد. در گذشته نصب آینه با حضور فردی ناظر عمل گرفتن ادرار انجام می شد اما امروزه با نصب دوربین های مدار بسته احتمال تقلب را به صفر رسیده است

کارهایی هم قبل از انجام آزمایش اعتیاد به عنوان تقلب انجام می شود که برای از بین بردن هر یک از آن ها شیوه جدیدی وجود دارد.یکی از این راه ها رقیق سازی و حجیم کردن ادرار است ، و این درحالی است که حجم ادرار در قالب استاندارد موجود آزمایشگاهی قرار نگیرد تست های اختصاصی تری بر روی ادرار  افراد برای رد تقلب انجام می شود.اگر ادرار فرد بنا بر هر دلیل مشکوک به دستکاری و تقلب باشد بر روی آن تست دیگری انجام می شود این تست خطاهای آزمایش قبلی را تا حدود 99 درصد نشان می دهد و متقلبین را رسوا می کند.به تازگی روش های دیگری هم ابداع شده اند که امکان هر گونه تقلب در این ازمایش  را غیر ممکن کرده است ، چنانچه مسئولان آزمایشگاه لازم بدانند علاوه بر انجام آزمایش ادرار ممکن است آزمایش خون هم برای متقلبین انجام بدهند .»

 

آموزش و مشاوره تنظیم خانواده

مرحله بسیار مهمی از زندگی است؛ نه تنها برای زن و شوهر، بلکه برای نسل‌های بعد هم سرنوشت‌ساز است. افزایش آگاهی‌های بهداشتی نقش مهم و مؤثری در تأمین سعادت و سلامت افراد خانواده‌ها و جامعه دارد.واحدهای بهداشت خانواده در تمام مراکز بهداشتی و درمانی کشور وظیفه دارند درباره مسائل بهداشتی ازدواج، بارداری، زایمان، نگهداری و تأمین سلامت کودکان بهترین راه حل‌ها را در اختیار مراجعان خود قرار دهند یا آن‌ها را به افراد با صلاحیت معرفی کنند. آموزش تنظیم خانواده که در ادامه آزمایشات ازدواجی انجام می‌شود، در راستای اهداف مطرح‌شده است.

اگرچه زمان کافی در اختیار پرسنل این بخش وجود ندارد و نیز حجم مطالب اجازه توضیحات بیشتر را نمی‌دهد، ولی آشنایی زوجین با این واحد می‌تواند گره‌گشای مشکلات آنان در آینده باشد.در مشاوره قبل از ازدواج توصیه‌های لازم راجع‌به پیشگیری از بیماری‌های ارثی، بارداری، سن مناسب برای بارداری، تعداد بچه‌ها و روش مناسب تنظیم خانواده به زوج های جوان داده می شود.

دریافت تایید از آزمایشگاه

تأییدیه آزمایش اعتیاد، دریافت کارت واکسن کزاز، نتیجه آزمایش خون و شركت در جلسه آموزشی و مطلوب بودن همه این موارد طی یک نامه مهر و امضا شده به زوجین برای تحویل به محضر داده می شود.

حتما دقت کنید نتیجه این آزمایش برای یکماه اعتبار دارد و اگر در ظرف ۳۰ روز عقدتان را ثبت نکنید باید دوباره آزمایشات قبل ازدواج بدهید

و در مرحله آخر شما تاییدیه و جواب را به محضر خانه ازدواج خود تحویل می دهید.

معرفی چند آمایشگاه

آزمایشگاه ژنتیک مندل واف در خیابان ولیعصر ابتدای توانیر

آزمایشگاه طبی ژنتیکی قلهک واقع در خیابان یخچال رو به روی مترو قلهک

آزمایشگاه کریمی نژاد واقع در سعادت آباد میدان صنعت

آزمایشگاه پارسه در فلکه دوم صادقیه

نتیجه گیری

در ازدواج یک مرحله بسیار مهم وجود دارد و آن هم آزمایش زوجین( آزمایشات قبل ازدواج ) است که باید تحویل محضردار داده شود تا بتواند عقد را جاری کند. در این مرحله از زوجین چند آزمایش مثل اعتیاد و هپاتیت و ژنتیکی و ایدز و.. گرفته می شود.

در آزمایشگاه یک کلاس تنظیم و مشاوره خانواده برگزار می شود.

 

 



[تعداد: 0    میانگین: 0/5]


سوالات، نقد و بررسی

سوالات، نظرات و پیشنهادات